U bent hier: Home / Nieuws / Robot speelt gitaar en wint EE3-prijs

Robot speelt gitaar en wint EE3-prijs

Campus Groep T Leuven - 22 december 2016

Bouw een robot uitgerust met sensoren en aangestuurd door een PC. Niet direct een opdracht die tot de verbeelding spreekt. Tot je ziet wat de tweedejaars industrieel ingenieur op Campus Groep T Leuven ervan maken. Op 22 december 2016 pakten de 10 beste teams uit het hun creaties. De gitaarspelende robot speelde iedereen naar huis.

Een containerterminal met visjes, een bewakingssysteem dat inbrekers in bedwang houdt, een Trump Wall Builder, een automatische duveluitschenker, een hondenasiel, ... Je kon het zo gek niet verzinnen of de studenten hadden er een toepassing rond bedacht. En overigens niet alleen bedacht maar ook effectief gemaakt met fishertechnik tools. Projectcoördinator Luc Janssens noemde ze stuk voor stuk 'hoogstandjes van aankomend ingenieurstalent'.

De Engineering Experiences (EE's) zijn zowat de paradepaardjes van de ingenieursopleiding op Campus Groep T. Het gaat om interdisciplinaire leerbelevenissen waarin studenten uitgedaagd worden om al doende cruciale ingenieurscompetenties te verwerven zoals analytisch denken, probleemoplossend vermogen, creativiteit, teamwork én resultaatgerichtheid. Want elk project moet resulteren in een concreet product of apparaat dat effectief werkt.

Het team van Pieter Roeyen, Maarten Deridder, Joren Joly, Alexander Vos en Jacob Castro vergastte de jury en de bezoekers met muzikale evergreens. Aangestuurd door een zelfgeprogrammeerde computer en gespeeld door een zelfgebouwde robot op een elektrische gitaar. Zes plectrums en een assortiment 3D geprinte blokjes haalden moeiteloos 4 akkoorden en 20 toonaarden uit het instrument. En zorgden voor schwung in het atrium van de campus. Het leverde het team de eerste prijs op van de EE3-projecten 2016-2017.